Metro dømt for at tilbageholde fusionsoplysninger
Retten vurderer, at Metro tilbageholdt centrale oplysninger i forbindelse med fusion.
Det fortæller Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en pressemeddelelse.
- Hvis vi godkender en fusion på et forkert grundlag, kan det få store negative effekter for bl.a. forbrugere, leverandører og konkurrenter. Derfor er det afgørende, at vi i forbindelse med vores fusionskontrol får retvisende informationer, og at virksomhederne svarer korrekt på de spørgsmål, vi stiller. Det har Metro Cash & Carry Danmark ikke levet op til, siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Jakob Hald.
Retten i Glostrup har idømt Metro Cash & Carry Danmark Aps en bøde på 50.000 kroner.
Retten finder: ”… at Metro Cash & Carry Danmark ApS er skyldig i overensstemmelse med anklageskriftet ved at have handlet i hvert fald groft uagtsomt i forbindelse med indgivelsen af anmeldelsen om fusion til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.”
Euro Cater ønskede at købe to Metro-varehuse i Danmark. I sagen undlod Metro at oplyse om samtlige interesserede købere til virksomhedens aktiviteter i Danmark, selv om Metro blev direkte adspurgt om dette.
Oplysningerne var meget centrale for behandlingen af sagen, skriver konkurrencestyrelsen.
Sagens forløb:
Metro og Euro Cater henvendte sig i oktober 2014 til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen for at få godkendt Euro Caters overtagelse af to Metro-varehuse i Danmark. På det tidspunkt havde parterne forhandlet indbyrdes i flere måneder.
I november 2014 gav Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen parterne besked om, at den umiddelbart ikke kunne godkende fusionen inden for de meget korte frister, som parterne opererede med. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens indledende undersøgelser viste, at fusionen kunne hæmme den effektive konkurrence betydeligt.
Kort efter meddelelsen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen opgav parterne at fusionere. De havde på det tidspunkt kun indsendt et udkast til en fusionsanmeldelse til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, så de lovfastsatte tidsfrister var ikke begyndt at løbe.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen anmeldte i januar 2015 Metro til Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK) for at have tilbageholdt oplysninger.